مطالعه تطبیقی روایت از بین بردن تصاویر طی واقعه فتح مکه در چهار کتاب المغازی، الطبقات الکبری، اخبار مکه، و تاریخ یعقوبی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشگاه هنر ایران

چکیده

هدف از این پژوهش آن است که با استفاده از روش تحلیلی و بازخوانی روایت از­­بین­­بردن تصاویر طی واقعۀ فتح مکه در چهار کتابی که به ­عنوان متون تاریخ اسلام‌ محسوب می‌شوند، تشابهات و اختلافات میان آن‌ها را به­منظور کاستن از تفسیرهای نادرست بیان کند و با توجه به موضع‌گیری پیامبر در برابر تصاویر، زمینۀ آگاهی بیشتر در جهت درک عمیق‌تر رویکرد اسلام به هنر تصویری مهیّا سازد. به این منظور، با تشخیص تمایز معنایی واژگان دخیل در موضوع، چون صنم، صورة، و یا تمثال که در معنای تصاویر موجود در کعبه استفاده شده‌اند، و همچنین با در­نظر­داشتن رویکرد تحلیلی – تاریخی روایات مطالعه و مقایسه شده و نقاط تشابه و تفاوت میان این روایات، مطرح می‌شوند. به ‌این‌ ترتیب، در پاسخ به دغدغۀ اصلی این پژوهش می‌توان گفت که در این متون، موضع‌گیری پیامبر در مخالفت با اصل تصویر و تصویرگری و ماهیت آن‌ها نبوده است، بلکه به­دلیل مقابله با شرک و بت‌پرستی حکم به از­بین­بردن تصاویر داده است، بنابراین تصاویری که موضوع مقدسی را به تصویر می‌کشند، از این حکم مستثنا هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison Study on The Narration of Ruined Images During The Conquest of Mecca In Four Books: al-Maghazi; Akhbar Makka; Tabaqat al-Kubra; Tarikh al-Yaqubi

نویسنده [English]

  • Mehrnoush /Mohammad Taghi /AshouriGhazanfari
Iran University of Art
چکیده [English]

This research aims to reconsider the narration of ruined images during the conquest of Mecca in order to reduce the false interpretations, using analytic method and representing both similarities and differences in four principal Islamic historical texts. In other words, this paper reviews the Prophet Muhammad’s approach to the images and tries to provide a more extensive perception of Islam’s viewpoint to the visual arts. To this end, the semantic distinction of the words involved in that topic, such as Surat (image), Sanam (idol), and Timthal (effigy), all referring to the images in the Kaaba, would be examined. Also, using a historical-analytic approach, the article compares and analyzes the narrations to emphasize what they have in common. In response to the main concern of this research it can be said that the Prophet was not opposed to the concepts of images and visual arts, but to the objects of worship and idolatry. Therefore, the sacred images or the images depicting holy subjects are considered exceptions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The conquest of Mecca
  • Ruined images
  • al-Maghazi
  • Akhbar Makka
  • Tabaqat al-Kubra
  • Tarikh al-Yaqubi